Kursstart 2017-09-11

Social Media-koordinator

Vill du bli expert på social media?

Brinner du för sociala medier men vill lära dig mer om hur du kan använda sociala medier som ett verktyg i din marknadsföring? Vill du bli en bättre skribent och höja nivån på dina inlägg? Vill du få förståelse för hur du skriver en strategi för sociala medier och hur du följer upp ditt arbete? Då är Social media-koordinator på IT-Högskolan utbildningen för dig.

Utbildningen Social media-koordinator ger dig kunskaper som hjälper dig att nå dina följare på ett mer långsiktigt sätt än filter eller hashtags gör. Tyngdpunkten i utbildningen ligger på att nå dina följare och producera inlägg som tilltalar din målgrupp, oavsett om du är privatperson som vill stärka ditt varumärke eller arbetar med sociala medier för ett företag. Det görs genom sökordsoptimering, och att använda rätt bildspråk och tonalitet för ditt varumärke. Att kommunicera framgångsrik på webben är nyckeln för att nå framgång.  Mer och mer kommunikation med företags kunder och samarbetspartners sker via Sociala medier, därför är det av vikt att kunna hantera sociala medier framgångsrikt. Vidare lär du dig de juridiska aspekterna om vad som är tillåtet i marknadsföring på sociala medier och hur du hanterar negativa kommentarer och troll. Du kommer också lära dig hur man bäst hanterar en krissituation.

Vi har en tydlig pedagogik som bygger på ”Learning by doing”, där du kommer få göra mängder av övningar och verkliga case för att lära dig hur arbetslivet fungerar. De verklighetsnära casen och gästföreläsare kommer ge dig en utbildning av högsta klass. Genom ett digitalt klassrum kommer du inhämta kunskap, hitta övningsuppgifter och genomföra olika kunskapstest.

Utbildningen berör bland annat:

  • Aktuella kanaler
  • Att nå din målgrupp
  • Tonalitet och bildspråk
  • Bygg ditt varumärke med rätt positionering
  • Statistik – hur man använder verktygen, och samlar in och tolkar data
  • Copywriting för sociala medier och webb
  • Marknadsföring, försäljning, support och kundundersökningar via digitala medier
  • Hur CMS, CRM, sociala medier och SEO (sökordsoptimering) är kopplade till varandra
  • Utveckling av ett företags digitala närvaro
  • Marknadsföringslagen och avtalsrätt

 

Utbildningen leds av Julia Strandberg, marknadskoordinator och specialist på kommunikation. Gästföreläsare är Max Wimnell, som är verksam på Moredata där han är  digital strateg med gedigen erfarenhet från onlinemarknadsföring.

Samarbetspartners i utbildningen är Moredata, BeBetterOnline och Kntnt som  har mångårig erfarenhet av arbete inom Sociala Medier.

kntnt_logo_greenbebetteronline-social-featured-image-req

Efter dina studier kan du arbeta som:

  • Social media-koordinator
  • Webbkommunikatör
  • Social media-redaktör
  • kommunikatör
  • Informationsansvarig

Allmän information om kursen:

  • Sista ansökningsdag: 7 september 2017
  • Utbildningen sker helt på distans och motsvara ca. 8-10 timmars studier i veckan.
  • Diplom: Social media-koordinator
  • Utbildningslängd: 11 september – 17 december
  • Kostnad: 15 000 kr (18 750 kr för företag inkl. moms) Delbetalningsmöjlighet finns.
  • Kurslitteratur ingår i priset (1 st Marknadsföring och kommunikation i sociala medier av Lena Leigert)

Vid frågor kontakta ansvarig för kursen: Julia Strandberg, Mejl:  julia@iths.se eller mobil: 0723-116866