Kursstart 2019-02-11

Social Media-koordinator

Vill du bli expert på social media?

Brinner du för sociala medier men vill lära dig mer om hur du kan använda sociala medier som ett verktyg i din marknadsföring? Vill du bli en bättre skribent och höja nivån på dina inlägg? Vill du få förståelse för hur du skriver en strategi för sociala medier och hur du följer upp ditt arbete? Då är Social media-koordinator på IT-Högskolan utbildningen för dig.

Utbildningen Social media-koordinator ger dig kunskaper som hjälper dig att nå dina följare på ett mer långsiktigt sätt. Tyngdpunkten i utbildningen ligger på att nå dina följare och producera inlägg som tilltalar din målgrupp, oavsett om du är privatperson som vill stärka ditt varumärke eller arbetar med sociala medier för ett företag eller organisation. Att kommunicera framgångsrik på webben är nyckeln för att nå framgång.  Mer och mer kommunikation med företags kunder och samarbetspartners sker via Sociala medier, därför är det av vikt att kunna hantera sociala medier framgångsrikt, använda rätt bildspråk och tonalitet för ditt varumärke samt arbeta med sökordsoptimering för att du ska bli synlig på bästa sätt. I kursen lär du dig de juridiska aspekterna kring vad som är tillåtet i marknadsföring på sociala medier och hur du hanterar negativa kommentarer och troll. Du kommer också lära dig hur man bäst hanterar en krissituation.

Vi har en tydlig pedagogik som bygger på ”Learning by doing”, där du kommer få göra mängder av övningar och verkliga case. I det digitala klassrum kommer du inhämta kunskap, hitta övningsuppgifter och ha kontakt med den som leder utbildningen.

Utbildningen berör bland annat:

  • Aktuella kanaler
  • Att nå din målgrupp
  • Tonalitet och bildspråk
  • Bygg ditt varumärke med rätt positionering
  • Statistik – hur man använder verktygen, och samlar in och tolkar data
  • Copywriting för sociala medier och webb
  • Marknadsföring, försäljning, support och kundundersökningar via digitala medier
  • Hur CMS, CRM, sociala medier och SEO (sökordsoptimering) är kopplade till varandra
  • Utveckling av ett företags digitala närvaro
  • Marknadsföringslagen och avtalsrätt

 

Utbildningen leds av ansvarig på IT-Högskolan. Gästföreläsare är bland annat Max Wimnell, som är verksam på Moredata där han är digital strateg med gedigen erfarenhet från onlinemarknadsföring.

Samarbetspartners i utbildningen är Moredata, BeBetterOnline och Kntnt som har mångårig erfarenhet av arbete inom Sociala Medier.

kntnt_logo_greenbebetteronline-social-featured-image-req

Efter dina studier har du fler verktyg och mer kunskap inom yrkesroller så som till exempel:

  • Social media-koordinator
  • Webbkommunikatör
  • Social media-redaktör
  • Kommunikatör
  • Informationsansvarig

Allmän information om kursen:

  • Sista ansökningsdag: 1 februari 2019
  • Utbildningen sker helt på distans och motsvara ca. 8-10 timmars studier i veckan, du väljer själv när du tittar på föreläsningarna.
  • Diplom: Social media-koordinator
  • Utbildningslängd: 11 februari- 19 maj
  • Kostnad: 15 000 kr (18 750 kr för företag inkl. moms) Delbetalningsmöjlighet finns.
  • Kurslitteratur ingår i priset (1 st Marknadsföring och kommunikation i sociala medier av Lena Leigert)

Vid frågor kontakta ansvarig för kursen: Anna Segerholm på anna.segerholm@iths.se

Ansök här! Intresseanmälan